
Majstor Erle
Montaigue preminuo je 26.01.2011 .
Bio nam je
učitelj , prijatelj , savjetnik i izvor inspiracije.
Na svemu
smo mu zauvijek zahvalni.
Naše misli
su s obitelji Montaigue.
KRATKA
BIOGRAFIJA
Erle Montaigue
bio je jedan od vodećih instruktora unutarnjih borilačkih
vještina. Borilačke vještine otkrio je s 11 ,a unutarnje
s 19 godina. Erlovi Tai Chi učitelj bio je Chang Yiu-Chun
( učenik Yang Lu-chan-ovog unuka ). Bagua učitelj bio
mu je Ho Ho-choy ( učenik Chiang Jung-chiaoa ).
Erle je svijet
( pa i Kinu ) ponovo upoznao s zaboravljenom Yang Lu-chanovom
formom.
Jedini je zapadnjak
kojem su stari Kineski Majstori dodijelili titulu Majstora
.

Više
o Erleu pročitajte ovdje
U nastavku pročitajte
intervju koji je s Erleom vodio Mario
ERLE
MONTAIGUE - INTERVJU
M:
Erle, možete li mi reći nešto o vašim počecima . Kada
ste počeli trenirati borilačke vještine te tko su vam
bili učitelji?
E: počeo sam s 11 godina trenirajući
karate u judo u lokalnom policijskom omladinskom klubu
u Australiji. U tim ranim danima jaka strana mi je bila
hrvanje te sam kasnije postao profesionalni hrvač. Nikad
si nisam dozvoljavao da se vežem za jednu vještinu ,zanimanje
ili karijeru. ja sam također i glazbenik.
1967 na tečaju telekomunikacija sreo sam svog prvog
učitelja taijiquana
Mr. Wong Eog-a.
U kasnim šezdesetima
sam se oženio te dobio dvoje djece te nastupao u raznim
predstavama i imao svoj bend te hit pjesmu Ne mogu dočekati
srpanj. Kada sam otpušten s telekomunikacijskog posla
jer sam pobojao kosu u zelenu i pjevao na poslu (između
ostalih sitnih nepodopština) počeo sam se profesionalno
baviti glazbom te sam postao rock 'n' roll zvijezda
s nekoliko hit pjesama i albuma u ranim sedamdesetima.
1974 odlazim u Englesku gdje srećem svog drugog učitelja
taiji-a Chu King-hung-a koji me je
uzeo za jednog od svojih prvih učenika (ako ne i prvog).
Chu King-hung je jedan od tri direktna učenika Yang
Sau chunga(1909-1985) najstarijeg sina
Yang Lu -chanovog unuka Yang Cheng-fua.
U Londonu nastavljam glumačku karijeru glumeći u nekoliko
predstava, mjuzikala i filmova sve do kraja 1977 kada
se vračam u Australiju.1981 putujem u Hong Kong gdje
je moja forma unaprijeđena od Yang Sau chunga te učim
od Ho Ho-choya, direktnog učenika velikoh
majstora pakue Chiang Jung-chiao-a. 1982 počinjem podučavati
taiji u Sidneyu te postajem šef za terapeutske pokrete
na NSW Koledžu za Prirodne Terapije.1983 otvaram svoju
školu te iduće godine pronalazim svog glavnog učitelja
unutarnjih borilačkih vještina, majstora Chang
Yiu chuna od kojega učim tajne dim -maka i
Hao chuana (taiji). Chang je bio jedan od svega dva
učenika Yang Cheng fu-ova brata Yang Shou-hou-a.
M:
Recite nam nešto o vašem susretu sa Chang Yiu -chunom.
E: Chang je bio stariji kineski gospodin.
U to vrijeme radio sam kao profesionalni vozač te sam
svako jutro prolazio kraj njega dok bi išao na posao.
On je običavao trenirati na Sidneyskim dokovima.Jedno
jutro skupio sam dovoljno hrabrosti da izađem iz auta
i započnem svoj trening kraj njega (vrlo egoistično
,znam, ali bio sam mlad). Pokušao sam razgovarati s
njim ,ali on nije odgovarao. Nastavio sam ga ispitivati
o borilačkim vještinama, ali bez odgovora. Nastavio
sam ga gnjaviti sve dok mi nije prišao jedno jutro i
nokautirao me jednim prstom. Tada sam pomislio ovo je
zbilja prava stvar. Nakon toga nastavio sam tiho trenirati
kraj Changa sve dok mi nije nakon puno upornosti ponudio
da me podučava.Chang me je podučavao svemu što je znao,
svim takozvanim tajnama taiji-a. Bio je to dim-mak te
kako trenirati u dim-maku. Naučio me je prve četiri
forme Wudang Shana (Qi Disruption) te njegovoj verziji
gurajućih ruku. Chang me je naučio kako se uistinu koristi
taijiquan.
M: 1985.postajete prvi zapadnjak koji
je pozvan da nastupi na Kineskom Nacionalnom Wushu Turniru.
E: Da, postao sam prvi zapadnjak koji
je pozvan na taj turnir. To nije bio Internacionalni
već Sve Kineski Nacionalni Turnir koji se te godine
održavao u Yinchuanu u zapadnoj Kini. Poveo sam osam
svojih učenika. Nastupio sam pred 2000 Kineza. Fu
Zhonwen ( tada No.1 taiji majstor u Kini, glavni
učenik Yang Cheng -fu-a) bio je u publici zajedno sa
svim poznatim majstorima kineskih borilačkih vještina.
Izveo sam Stari Yang stil na njihovo iznenađenje, jer
čak ni Kinezi više ne znaju za tu formu. Fu Zhonwen
je u tom trenutku ustao, odbacio svoju lepezu stao na
noge i pljeskao kao i ostatak publike. Također sam pokazao
neke borilačke metode te push hands. Idući dan pozvan
sam na privatni sastanak sa Fu Zhongwen-om, Shao
Shan-kanom (xingyi), Mr li
(pakua) te Wang Xin-wu-om predsjednikom
Kineske Wushu organizacije. Demonstrirali su mi mnoge
forme te sam pozvan da treniram s njima pushing hands.
M:
Tada vam je dodijeljena i titula Majstora.
E: Privatni sastanak sa majstorima
je zapravo bio ispit o čemu nisam imao pojma. Cijelo
vrijeme bio sam naguravan i udaran misleći da su malo
grublji s obzirom da nam je to prvi susret. Morao sam
im demonstrirati paochui i san-sao forme ,Staru Yang
formu i Baguazhang forme. Prije rastanka Wang Xin-wu
je došao sa malim certifikatom na kojem piše Majstor
Montagu . Naklonio se, zagrlio me i rekao čestitam.
M:
Zahvaljujući vašim naporima ljudi danas znaju da postoji
i Stari Yang stil. Koja je razlika između tog i Yang
stila koji mnogi danas vježbaju?
E: Stari Yang je pravi borilački sistem.
Sadrži spore ,ali i fa-jing (eksplozivna energija) pokrete.
Smatrao se preteškim za starije i bolesne ljude te je
Yang Cheng fu promjenio forme izbacivši eksplozivne
pokrete, skokove i dr. Stari stil je totalno energetski
orijentiran s naglaskom na generiranju unutarnje snage.
Naravno, potrebno je puno godina učenja da bi se došlo
do najvišeg nivoa "small frame"(mala građa).
M:
Koje je vaše mišljenje o današnjem modernom taijiquanu.
E: Moderni taiji nije dobar! Mnogo
je toga razvodnjeno kroz generacije majstora.
Drugi su čak izbacili mnoge pokrete koji se ponavljaju
da bi stvorili kratke forme koje su štetne za zdravlje
jer je u njima promijenjen normalan tok energije (chi)
koja prolazi kroz tijelo.
M:
Uvijek govorite da je borilačka strana taiji-a jednako
važna kao i zdravstvena. Zašto?
E: u prošlosti stari su majstori običavali
govoriti da zašto učiti borilački sistem ako niste zdravi
je se takvi ionako ne možete boriti. Da bi se mogli
braniti moramo biti zdravi. Kao ratnici u pravom smislu
moramo pomagati ljudima te ih liječiti. Učimo liječiti
druge jer je to prava priroda unutarnjih borilačkih
vještina isto kao i samoobrana. To je istinski yin i
yang bez čega ne postoji unutarnja borilačka vještina.
M:
Nažalost danas je vrlo malo majstora koji znaju borilačku
a kamoli medicinsku stranu taijiquana. Mnogi ga podučavaju
kao neku vrst relaksacije ili kakvog New Age načina
života i sl. Zašto je to tako?
E: Kada je Yang Cheng-fu promjenio
forme nije znao da će se to toliko svidjeti ljudima.
S vremenom su ljudi zaboravili na Stari stil. Danas
zapadnjaci žele što brže nešto naučiti te nauče par
sporih pokreta i misle da znaju Taijiquan. Nakon toga
odlaze i podučavaju ne znajući da postoji više . Kao
što sam prije rekao ako oduzmete yin od yanga tada nemate
ništa. To je upravo ono što ti ljudi imaju. Ništa!
M:
1995 odlazite ponovo u Kinu da bi naučili Wudang Shan
od Liang Shih-kana, čuvara tog sistema.
Recite mi kako je došlo do toga?
E: Već sam bio naučio prve četiri forme
od Chang Yiu -chuna. Nisam točno znao da su to te forme
sve dok me 1986 nije posjetio kineski majstor Chen stila.
Imao je video sa prve dvije forme te sam odmah shvatio
da su ono što sam naučio prve četiri forme.
Kineski majstor je ostao zapanjen jer su njemu pokazali
samo dvije forme. Od tada moj je cilj bio da budem primljen
da naučim ostalih osam formi od čuvara sistema osobno.
To je bio težak zadatak i trebalo mi je idućih devet
godina da budem primljen
uglavnom zbog toga što sam ih učio Stari Yang stil jer
je taj stil gotovo nestao iz Kine. Tako sam 1995 otputovao
u Kinu da bi naučio te forme. Bilo je to teško vrijeme
te sam se stalno morao braniti zbog toga što sam zapadnjak.
Nije mi bilo dozvoljeno snimanje te sam se morao potajno
snimati u sobi i idući dan provjeravati što sam naučio.
Kada sam se vratio nisam odmah najbolje znao te forme
jer je za to potrebno puno duže. Zahvaljujući bilješkama
i video snimkama uspio sam dosegnuti veći nivo u tih
12 formi i pomoćnim formama (koje su zapravo preteča
push hands-a).
Sve do 1998. nisam se osjećao dovoljno sigurnim da bi
podučavao te forme .
Wudang Shan forme su prve forme iz kojih su rođeni svi
ostali unutarnji sistemi. Stvorio ih je Chang San-feng
u namjeri da spriječi ostale da nauče njegove novo otkrivene
tajne o dim maku, koje je on prenosio samo članovima
obitelji uglavnom usmeno. Iako je Liang Shih-kan preminuo
njegovo selo još i danas postoji. Nedavno sam čuo od
jednog novinara koji je posjetio selo sa sada rade samo"
nekakav"kung fu. Naravno siguran sam da ne bi otkrivali
samo tako svoje prave forme.
M:
Izdali ste preko 200 video kazeta o unutarnjim borilačkim
vještinama. Može li se učeći s kazeta naučiti pravi
kung fu. Koja su vaša iskustva s ljudima koji uče na
taj način?
E: Imam oko 10000 ljudi na svijetu
koji uče pomoću mojih video kazeta. Vrlo su uspješni
jer se trudim da jednostavno snimam svoje treninge i
podučavam kao na treningu. to su vrlo sadržajne kazete
na kojima učenici postavljaju pitanja, ispravljam ih
pred kamerom i sl. Mnogi koji su danas poznati u svijetu
borilačkih vještina uče s pomoću tih kazeta te povremene
posjete zbog ispravaka. Većina njih treba vrlo malo
ispravaka.
M:
Za kraj imate li kakvu poruku za vježbače u Hrvatskoj.
E: Da Mario, imam dobrih učenika u
Hrvatskoj i vrlo dobre veze sa tvojom zemljom.
Uvijek govorim svojim učenicima da budu otvoreni i da
odu pogledati svakog učitelja kojeg mogu. Uvijek kažem
da ako moj učenik nađe nekoga s kim se bolje osjeća
trenirajući i učeći da mu se pridruži. Morate naći učitelja
s kojim namjeravate provesti neko vrijeme vašeg života
a svaki učenik obično nađe pravog učitelja (kojeg zaslužuje).
Intervju vodio
Mario Krot
|